Volím Svobodné

Jak se přestěhovat a nezbláznit se z toho

Říká se, že je prý lepší vyhořet, než se stěhovat. S následky požáru osobní zkušenost nemám, ale pokud se týče stěhování, posledních dvanáct let si držím hezký průměr jednoho stěhování ročně. Ostatně, naposledy jsem se stěhoval včera. Myslím si tedy, že mám dostatečnou kvalifikaci k udílení moudrých rad v tomto oboru. K sepsání tohoto článku mne inspirovala kamarádka, která se stěhovala poprvé v životě, bezmála tři týdny a bezmála se z toho fyzicky i psychicky zhroutila.

Mé zkušenosti jsou relevantní pro jediné město v republice (Praha) a největší volnou konfederaci nezávislých vesnic (Brno). V případě jiných míst nemusejí být rady aplikovatelné zcela nebo vůbec.

Prezentuji je v podobě bodů, které můžete užívat dle potřeby.

Ideová příprava

  • Nesnažte se vše dělat sami. Jenom samotná koordinace stěhování a balení a vybalování věcí je práce na plný úvazek. Najměte si stěhováky a úklidovou službu. Nejsou tak drazí, aby se vám nevyplatili.
  • I na hrubou práci, jako je nošení těžkých břemen, je třeba mít fortel. Oni ho mají. Vy ne.
plan_3

Fáze příprav a plánování

  • Před stěhováním si změřte nový byt a udělejte si plánek v přesném měřítku. Nezapomeňte na různé výklenky, vyčnívající topení a patra.
  • Počítejte s tím, že místnosti nejsou obvykle přesně pravoúhlé, zejména ve starých domech mohou odchylky být dost značné.
  • Vyrobte si modely svého nábytku, opět v měřítku, a zkušejte různé varianty rozmístění v plánku. Je mnohem jednodušší tahat čtverečky myší, než skříně.
  • Poznamenejte si i rozmístění zásuvek a ověřte si, že jsou skutečně funkční. Můžete použít fázovku (zkoušečka s doutnavkou, co vypadá jako šroubovák, stojí pár desítek korun) a nebo nějaký malý spotřebič, co na sobě má světýlko.
  • Ke zmíněnému účelu používám Microsoft Visio. Existují i jiné programy, zdarma i za peníze. Použijte to, s čím jste schopni jednoduše zacházet.
  • Visio umožňuje práci ve vrstvách, což se hodí. Obvykle mám vrstvy nejméně tři:
    • Podkladovou, kde jsou jenom zdi, dveře, okna.
    • Rozměrovou, kde mám okótované důležité rozměry (to umí Visio udělat samo).
    • Nábytkovou (obvykle několik různých variant rozmístění)

Fáze balení

  • Obstarejte si dostatek krabic. Nespoléhejte na blízké obchody, ale kupte si nové krabice např. v Bauhausu. Jsou levné, zaručeně funkční a především všechny stejně velké, což vám výrazně usnadní manipulaci.
  • Většina stěhovacích služeb vám zapůjčí krabice nebo plastové bedny. Tato služba je obvykle zdarma, platíte jenom za odvoz. Je to ale logisticky náročnější.
  • Plastové bedny jsou pevnější a jsou vhodné na věci s vyšší hustotou (zejména knihy a hromady papírů). Jsou ovšem dosti neskladné, což vám znesnadní balení a vybalování.
  • Papírové krabice nedávejte příliš plné (opět, zejména se to týká knih). Vyplatí se zpevnit jejich uši a občas dno lepící páskou.
  • Nespoléhejte jenom na krabice. Výbornou službu vám poskytnou velké a silné plastikové pytle. Dají se koupit v rolích a nebo na kusy, často jako „pytle na suť“. Hodí se zejména na věci hadrové povahy – oblečení, povlečení, přikrývky…
  • Obstarejte si pytle v několika barvách, třeba černé a modré. Do jedněch dávejte odpad a do druhých věci, které se budou stěhovat.
  • Na zavírání pytlů použijte plastové vázací pásky na kabely, koupíte je v každém hobby marketu. Nezapomeňte si ovšem přibalit nůžky nebo lépe stranové štípací kleště, bez nich se při otevírání neobejdete.
  • Užitečný pomocník je balící fólie. Je to tenká fólie, která se lepí sama k sobě a věci sváže a zároveň chrání před odřením a částečně před nárazem. Prodává se v různých šířkách. Můžete jí obalit věci obzvláště citlivé a nebo různě podivného a nepravidelného tvaru, případně svazovat věci k sobě. Na rozdíl od lepící pásky nepoškodí povrch toho, k čemu ji přitisknete a podstatně lépe drží.
  • Fólií nešetřete, většina věcí vyžaduje nejméně 5-10 vrstev.
  • Ke zpevnění věcí zabalených do fólie můžete použít lepící pásku.
  • Balte takto víc věcí najednou, např. zasklené obrazy (proložené publinkovou fólií, pěnovým polystyrenem atd.).
  • Nechte si rezervu krabic, pytlů „na poslední chvíli“. Objevíte spoustu drobností, které jste zapomněli dát jinam a budou se vám hodit.
  • Všechny krabice a pytle si popište tlustým černým fixem. Do jaké místnosti přijdou a co v nich je.
  • Lepící pásky budete potřebovat hodně. Kupte celé balení (5-10 ks) široké (5 cm) lepící pásky, ideálně bílé nebo žluté. Jednak abyste jí měli dost, jednak abyste nemuseli pořád hledat, kam jste založili tu jedinou roli, kterou máte.
  • Na světlou lepící pásku můžete napsat obsah balení, proto je lepší než průhledná a nebo tmavá (hnědá).
  • Na krabice s předměty obzvláště křehkými nebo jinak problematickými napište např. „KŘEHKÉ“ nebo „NEKLOPIT“. Ze všech stran! Upozorněte na to stěhováky.
  • Vyhoďte, co nepotřebujete. Velmi podstatná část věcí, které máte, jsou krámy, které jenom zabírají místo.
  • Osobně jako poslední svěšuju obrazy. Byt bez nich vypadá smutně a jako v bojovém stavu, depresivně. Obrazy sundavám až ráno, v den stěhování.
  • Děti, psy, nervózní partnery a podobně vyžeňte. Pokud potřebujete při stěhování pomoc, požádejte kamarády nebo profesionály.
  • Moje přítelkyně Mysh trvá na přítomnosti provázku u stěhování. Důvody se mi zatím nepodařilo odhalit, nepamatuji si, že bych kdy ke stěhování provázek potřeboval, u posledního stěhování jsem jej nepoužil zcela určitě.
  • Existují firmy, specializující se na vyklízení, ale bývají dost drahé. Pokud máte hodně odpadu, je levnější zaplatit stěhováky a odvézt věci na sběrný dvůr, který je obvykle pro občany daného města zdarma.

Fáze stěhování

  • Buďte důslední a nesnažte se pomáhat. Když už tam máte profíky, nechte je dělat všechno. Stěhováním částí věcí svépomocí v tom uděláte jenom zmatek.
  • Označte si, v jakém pořadí chcete věci stěhovat do nového bytu. Zejména nábytek, aby bylo možné jej rovnou umístit na finální místo. Ale třeba i krabic, které s tímto nábytkem souvisejí. Stěhovákům to řekněte a zdůrazněte, že se jedná o pořadí, v jakém věci mají přinášet do nového bytu, ne v jakém ho mají odnášet.
  • Při posledním stěhování jsem tuto metodu dovedl k dokonalosti tím, že jsem na jednotlivé předměty umístil jasně zelené post-it lístky s pořadovými čísly.
  • Před příchodem do bytu otevřete všechny dveře. V případě, že překážejí, může být rozumné je vysadit a dát někam, kde nebudou překážet.
  • Pokud máte hodně elektrických spotřebičů, ujasněte si, kde budete potřebovat zásuvky a dokud je byt prázdný, natahejte si prodlužováky. Zásuvek není nikdy dost.
  • Nepobíhejte kolem, stůjte na jenom místě a jenom říkejte nosičům co kam mají postavit. Nechte vše nosit rovnou do místnosti, kde to finálně bude. Nábytek nechte postavit na místo, kde bude v konečném důsledku stát.

Fáze vybalování

  • Jako první si připravte nějaké pohodlné místo, kde se budete cítit dobře, kde si budete moci odpočinout od chaosu, útočiště. Já jako první rozbaluju počítač a reprobedny.
  • Po odchodu stěhováků se hned nevrhněte na rozbalování, ale na chvíli si sedněte, odpočiňte si a vzpamatujte se z toho.
  • Pracujte přerušovaně, nesnažte se mít to co nejdřív za sebou, strháte se.  Já se odreagovávám například postupným psaním tohoto článku. Velkou část balení a celé vybalování dělám sám, ale přesto mám roupy :)
Titulek:
Text komentáře:
Vaše jméno:
Váš e-mail: (nebude zveřejněn)

WWW stránka:
Opište text z obrázku:
odpovědětodpovědět Gravatar

Hehe :)

9. 2. 2011 23:46:509. 2. 2011 23:46:50 ExiExi ---.net.upcbroadband.cz

Škoda ze tu ten článek nebyl před cca týdnem, když jsme se stěhovali my :D hodil by se. Ale zajímavé jak to skoro vyšlo nastejno :)

odpovědětodpovědět Gravatar

hmm (tahle věc by nemusela být povinná)

jak to tak vypadá, budeš mít rozbaleno ještě dříve než my a to jsme se stěhovali ke 4.2. Zatím je tu binec v podobě velké hromady věcí, které čekají na vhodné rozmístění nábytku, které však není tak přímočaré, jak se na první pohled zdálo. A když nad tím tak přemýšlím, vlastně ani nevím, proč s některými věcmi čekáme :P

odpovědětodpovědět Gravatar

Dodatek z praxe :-)

7. 3. 2011 23:26:247. 3. 2011 23:26:24 HelaSHelaS ---.61.broadband6.iol.cz

Dodala bych:

a/ předem si zajistit potravu pro první večer a ráno a uložit u sousedů nebo prostě někde, kde nebude stěhováním převálcována

a b/ menší pytle na odpadky jsou výborné pro vyklopení šuplíků. Označit pytel číslem nábytku a pořadovým číslem šuflete... hotovo. Ono se to stejně rozbordelí, ale rodnej list nebo píšící propisku takhle najdete hned (za předpokladu, že jste ovšem něco takového při balení měli ;-)

odpovědětodpovědět Gravatar

Stěhování

10. 2. 2011 1:16:4910. 2. 2011 1:16:49 muflonekmuflonek ---.net.upcbroadband.cz

Nezbývá než souhlasit.o) Je tedy fakt, že jsem se stěhovala svépomocí... pomáhali kamarádi a rodina.o) Ale postup byl poměrně dost podobný...

Až se budu příště stěhovat, mrknu se pro připomenutí na tento článek.o)

No tys to teda pojal odborne:) Ja uz se taky parkrat stehoval a nidky to nebylo velke drama ac prijemne to an druhou stranu nebylo take. Ale ja mam vyhodu ze bydlim sam a nemel sem nidky nastridano miliondveste ruznych kramu...takze jsem se zvladl odstehovat jen s pomoci znamych a auta s vuzkem za jeden den bez vetsich problemu:)

Krabice od ruznych spotrebicu,tasky,pytle..zadne znaceni a tak:)

odpovědětodpovědět Gravatar

Souhlas

10. 2. 2011 9:57:3510. 2. 2011 9:57:35 NufinkaNufinka ---.net.upcbroadband.cz

Byt od meho posledniho stehovani uplynulo temer sest let (a doufam ze mne to jeste leta nepotka) souhlasim do posledniho pismene, ja podobny postup pouzivam i na stehovani profesionalnich subjektu.... Sikovnej kun :-D

odpovědětodpovědět Gravatar

Ještě jedna rada

1. 3. 2011 7:34:031. 3. 2011 7:34:03 JaRoJaRo 131.207.242.---

Mám ještě zajímavou radu od kolegy, která myslím stojí za poznamenání. Stává se, že po nastěhování dloho nerozbalíte některé krabice.

Kolega (shodou okolností se jmenuje Radek) doporučuje. Pokud nějakou krabici nevybalíte rok a nechybí Vám nic, tak krabici - !!! důležité - bez zjišťování obsahu !!! vyhoďte. :-)

Přeji hladké stěhování a díky za článek.

odpovědětodpovědět Gravatar

týden před vánocemi

Tak jdeme v pátek na to-klasika týden před vánocemi-je to už po 8 tak jsme skoro profíci.Minule to bylo před vánocemi 14dní a to už je 7 let-bohužel či bohudík se stěhujeme vždy do většího tak máme víc a víc věcí-momentálně jsme 5 členná rodina,takže věcí je mmmmóóóóóóóccccccc.Postupně balím do krabic a pytlů podle pokojů-naštěstí to denně postupně odvážíme a hned ukládáme.No,je sranda slepovat cukroví a do toho si odskakovat balit věci :)Tak snad to vše zvládneme a ježíšek nás na nové adrese najde :)

odpovědětodpovědět Gravatar

Vakuové pytle

10. 1. 2012 13:38:4710. 1. 2012 13:38:47 CrazyJoeCrazyJoe ---.abstract.cz

Na stěhování (ale i sezónní uskladnění) oděvů se hodí takové ty vakuové pytle, co se dají sem-tam koupit v Tchibu, Lídlu apod. Naskládat do nich příslušné oděvy, zavřít, vycucnout vysavačem vzduch - a hned to oblečení zabírá tak ~30% původního objemu.

odpovědětodpovědět Gravatar

Jenom puntíčkaření

http://www.weblog.rider.cz/Files/2011020… vrací Content-Type: text/html, což asi nebude dobře

„Můžete použít fázovku (zkoušečka s doutnavkou, co vypadá jako šroubovák, stojí pár desítek korun) a nebo nějaký malý spotřebič, co na sobě má světýlko. Ke zmíněnému účelu používám Microsoft Visio.“ Like a boss! :-)

My jsme to udělali tak, že jsme si sbalili dva kufry na osobu, většinu ostatních věcí prodali nebo vyhodili, a odletěli do Kalifornie. Zkušenosti zatím dobré.

odpovědětodpovědět Gravatar

Blázinec

18. 10. 2014 22:33:3718. 10. 2014 22:33:37 MárieMárie ---.net.upcbroadband.cz

Hezké, já jsem se také mohla dát inspirovat návody na stěhování. Bohužel to ale nevyšlo :( Z druhé strany neměla jsem na to ani čas :( Takže balení bylo rychlé, protože jsme se stěhovali na privát. Strašně mnoho věcí a jak je přestěhovat? Nejprve jsme chtěli volat kamaráda s autem - škoda fabia, ale když jsme viděli to množství věci, tak jsme nakonec využili jednu se stěhovacích služeb: http://www.stehovani-tavocer.cz/slevy-pr…itelé-ISIC-karet/. Pracovníci byli rychlí, vstřícní, milí a prostě super. Doporučuji ;)

odpovědětodpovědět Gravatar

RE: Blázinec

12. 11. 2014 19:41:5912. 11. 2014 19:41:59 JiříJiří ---.net.upcbroadband.cz

A nedala jsi se inspirovat? :D Mě do toho nutila celou dobu přítelkyně. Bylo to otřesné a pojďme si přečíst toto a pojďme si prohlédnout toto. Nikdy víc. Nakonec po nekonečné hádce jsem si také tedy zavolal Tavočer na stahování. Zatímco ona byla v práci, já jsem stihl vše s chlapama přestěhovat do nového bytu. Půlku věcí jsem měl i vybalenou, dokud přišla a nebylo to ani drahé a co je hlavní bylo to bez nervů!

odpovědětodpovědět Gravatar

RE: Blázinec

2. 12. 2014 20:15:472. 12. 2014 20:15:47 MárieMárie ---.net.upcbroadband.cz

Hezký :) Ačkoli to píšeš trošku nevrle, věřím, že přítelkyně se ti musela velmi dobře odměnit;) Jop, Tavočer jsou fakt dobrí, dívala jsem i na recenze předtím, co mají na firmy.cz, protože jsem hledala podle toho a právě kvůli tomu jsem se také rozhodla je zavolat :) Nelituji a jak koukám tak ani ty :)