ASP.NET 2.0: Nechejte maličkých přijíti ke mně…

Komu Microsoft neumí prodávat

Microsoft nikdy neuměl moc prodávat malým. A právě tato neschopnost je klíčem k jednomu z největších jeho historických neúspěchů, tedy pozici na trhu webových aplikací, kde je kombinace IIS + ASP/ASP.NET zcela převálcována duem Apache + PHP.

Velcí nemají na výběr

Microsoft má velmi silnou pozici ve velkých firmách. Zde je jeho silnou stránkou integrace. Pokud máte stovky, tisíce či desetitisíce zaměstnanců, potřebujete o nich uchovávat informace, zařizovat pro ně groupware, tvorbu a správu dokumentů… A to všechno provázané tak, abyste se z toho nezbláznili. V takovém případě je Active Directory + Exchange + MS Office + Sharepoint atd. prakticky jediné řešení.

V takové situaci je klíčovým parametrem snadnost a automatizovatelnost správy a nasazení – ono magické TCO, neboli total cost of ownership. Kromě Microsoftu neexistuje na světě firma, která by dokázala svými produkty pokrýt celou škálu shora uvedených potřeb. A ačkoliv ani spolupráce mezi MS produkty není vždy zcela spolehlivá, jedná se o procházku růžovou zahradou proti snahám rozchodit v reálném prostředí spolupráci produktů různých výrobců.

To je ostatně dobře vidět na příkladu řady honosně oznamovaných „přechodů na Linux“, které obvykle co do praktického efektu končí právě tím oznámením (asi tak za rok se objeví druhé, podstatně nenápadnější, o posunutí předpokládaného termínu).

Úplně malé výběr nezajímá

Koncové uživatelé, tedy ta masa lidí, kteří sedí u počítače, výběr vcelku nezajímá. Takový uživatel potřebuje psát dokumenty, e-maily, prohlížet web a chce si pouštět na počítači písničky a prohlížet fotky z dovolené… S jemnými nuancemi mu stejně dobře vyhoví Windows, Linux i Mac, nevidí rozdíl mezi Internet Explorerem a Mozillou, dokumenty napíše stejně dobře v MS Office jako ve WinTextu nebo OpenOffice.

Bude používat to, co v práci (a tam dostane ze shora uvedených důvodů Windows a Office), případně co bude mít na počítači předinstalováno (a na těchto pozicích je Microsoft velice pevně zakopán).

Mít tak jeden krk…

Mezi shora uvedenými extrémy se nachází sféra malých a středních firem – dle českého pojetí toho co je „malé“ a „střední“. To je přesně ta skupina zákazníků, které Microsoft nikdy nedokázal účinným způsobem oslovit.

Tito zákazníci neocení propracované nástroje na správu velkých sítí (pokud máte deset počítačů a deset uživatelů, nepotřebujete je) a spíše než TCO je zajímají okamžité pořizovací náklady a absolutní čísla.

Kromě toho jim Microsoft často nemá co nabídnout. Typickým příkladem jsou poštovní (e-mailové) servery. Jediným produktem Microsoftu v tomto směru je Exchange, což je ale pro prostý e-mail řešení stylem „kanón na vrabce“. Jako součást Windows Serveru 2003 se konečně objevil i POP3 server, ovšem jeho možnosti jsou tak primitivní, že se jedná o řešení spíše teoretické.

Malé firmy dokáže Microsoft sice vyděsit (kampaněmi stylu „černý pytel od BSA“), ale nikoliv pořádně oslovit. Je jich příliš mnoho, mají příliš různé potřeby a nemají ten příslovečný „jeden krk“, za který by se daly chytit.

Proč Microsoft na webu prohrává

Podívejme se na studie americké společnosti Netcraft, jmenovitě na graf zastoupení jednotlivých webových serverů na trhu za posledních deset let:

Zastoupení jednotlivých webových serverů na trhu za posledních deset let. Zdroj: Netcraft.com

V současné době jsou na trhu jenom dva hráči: Apache s podílem okolo 70% (a stále rostoucím) a Microsoft IIS s víceméně konstantním podílem okolo 20%. Zajímavý je ovšem historický vývoj, kdy podíl Microsoftu zůstává vcelku konstantní od konce roku 1997, zatímco podíl Apache stoupá.

Řekl bych, že je to tím, že Microsoftu jeho zákazníci zůstali víceméně věrní, ale na druhou stranu nezískal mnoho z těch, nových, kteří se objevili s překotným rozvojem Internetu v posledních letech.

Podle mého názoru je tato situace způsobena několika vzájemně se doplňujícími faktory.

Jak jsem již byl pravil, Microsoft neoslovuje malé a menší zákazníky. Jednak je to složité (moc hlav, ke kterým musíme mluvit) a druhak obtížné, anžto na ně nepůsobí obvyklé triky o TCO, týmové spolupráci, vysoké výkonnosti a dostupnosti na serverových clusterech a podobně. Microsoft dílem neumí oslovit a dílem podcenil početnou skupinu nadšenců, kteří weby tvoří (alespoň zpočátku) pro zábavu a ne pro peníze. Ovšem z těchto nadšenců se rekrutují profesionální programátoři, kteří užírají po malých soustech velký díl koláče tržního podílu Microsoftu.

Základní příčiny tohoto stavu (kromě nedostatečné propagace) jsou podle mého názoru tři a mají společného jmenovatele: vysoké vstupní náklady, které si začátečník nemůže dovolit, a později již obvykle nemá potřebu vydávat.

Nedostupné vývojové nástroje

O tomto problému můžeme už několik hodin mluvit v minulém čase, protože už několik hodin jsou k dispozici Express verze vývojových nástrojů. Povíme si o nich více později.

Až do doby velmi nedávné fakticky neexistoval způsob, jak vyvíjet aplikace pro ASP.NET, aniž byste museli zaplatit nekřesťanské peníze za vývojové prostředí. Jediným reálně existujícím nástrojem bylo Microsoft Visual Studio .NET v ceně mnoha desítek tisíc korun. Teoreticky alternativy existují. Například open-source klon VS.NET jménem SharpDevelop nebo přímo Microsoftem poskytnutý ASP.NET Web Matrix.

Posledně jmenovaný kousek software představuje přímo pomníček neobratnosti Microsoftu v této věci. Ač byl poměrně halasně propagován, nedočkal se Web Matrix prakticky žádného rozšíření. Microsoft jej, pravděpodobně ve snaze zabránit mu v možnosti konkurovat VS.NET, zohavil způsobem, že je téměř nepoužitelný. Rozhodně se nemůže svým komfortem rovnat zdarma dostupným nástrojům pro vývoj v PHP. Kromě toho veškeré příklady a ukázkové aplikace, kromě několika smutných snah Microsoftu, jsou dostupné pouze pro VS.NET a s Web Matrixem nikdo nepočítá.

SharpDevelop je sice schopnější, ale jako nezávislý nekomerční produkt nemá prakticky žádnou propagaci a s podporou v příkladech je to zcela stejné.

Nedostupnost vývojových nástrojů je ostatně u Microsoftu tradicí. Vždy mířil pouze na profesionální vývojáře z větších firem, kterým je možno schopné nástroje draze prodat.

Má paměť zahrnuje toliko jeden případ opaku, a tím byl produkt jménem „Microsoft Visual Basic 5.0 Control Creation Edition“. Ve snaze podpořit svou technologii ActiveX uvolnil Microsoft speciální edici Visual Basicu, která umožňovala vytváření ActiveX ovládacích prvků. Nedočkala se příliš velkého přijetí, protože vytváření a distribuce ActiveX prvků je docela složité. A smrtelnou ránu mu zasadila plejáda bezpečnostních problémů Internet Exploreru, která (právem) zapsala ActiveX prvky na webových stránkách (spolu s Java Applety) na listinu ohrožených druhů.

Klasické ASP stránky (Active Server Pages) se daly docela dobře psát bez specifického vývojového prostředí v běžném editoru, a hodně lidí tak činilo. Želbohu prostým výčtem schopností ASP v souboji s PHP reálně prohrávaly. Původní idea u ASP byla taková, že veškerá reálná funkčnost bude ležet v COM komponentách (psaných nejlépe v C++) a ASP skripty budou jenom jednoduše ovládat tyto komponenty. Tomu odpovídal i jejich výkon a celkové schopnosti.

Tato myšlenka se ovšem nikdy ve velkém měřítku neuchytila, protože vývoj a správa COM komponent byla příliš složitá a ve světě hostingových služeb téměř nerealizovatelná. Lidé psali celé aplikace ve VBScriptu a skriptovací engine se hroutil pod náporem, na který nebyl stavěn.

Platforma ASP.NET, ač svými schopnostmi PHP výrazně předčila, měla tedy velmi ztíženou nástupní pozici.

Nedostupný web hosting

Drtivá většina webů je umístěna nikoliv na serverech vlastníků prezentací, ale na serverech poskytovatelů web hostingových služeb. Autor aplikace nemá kontrolu nad serverem, na němž tato běží, pouze si za jistý poplatek pronajímá část jeho služeb.

Ani v tomto směru Microsoft dlouho netrefil do černého. Začít poskytovat hosting na platformě Microsoft (Windows + IIS + ASP/ASP.NET) bylo, a želbohu nadále je, úkolem podstatně náročnějším, než činiti totéž na Linuxu (Apache + PHP). A to z hlediska finančního i technologického.

Finanční náročnost spočívá v ceně licencí. Web server sám je součástí operačního systému a není třeba platit víc, než cenu OS. Cena Windows 2000 Serveru se pohybovala okolo dvaceti tisíc a jisté ulehčení přinesl až celkem nedávno Windows 2003 Web Server. Háček se ale skrývá nikoliv v platformě pro web, ale v databázovém serveru.

Provozovat webovou aplikace bez databáze jest téměř nemožno a jedinou reálně v úvahu připadající databází je Microsoft SQL Server. Na ten potřebujete druhý stroj, s druhou licencí Windows Serveru (a to Standard Edition a vyšší) a zejména licenci SQL Serveru samotnou. Vzhledem k licenčním podmínkám potřebujete procesorovou licenci, která stojí bratru 80 000 za jeden procesor (a potřebujete dvě, protože na single proc server nemá snad ani cenu to SQLko instalovat).

Chcete-li tedy začít poskytovat hostingové služby na MS platformě, musíte z kapsy vytáhnout bezmála dvě sta tisíc jenom na licencích. Nepočítaje v to cenu mailového serveru (který potřebujete, protože provozovat hosting bez mailu nelze) a pro který vám Microsoft nic nenabídne.

Cena licencí pro hosting na Apache + PHP je pěkná kulaťoučká nula.

Pokud pro vás snad finance nejsou problém, užijete si problémů s technologií. Základem úspěchu u hostingové společnosti je kvalitní izolace jednotlivých zákaznických aplikací. Musíte zajistit, aby jeden neumětel svojí nekonečnou smyčkou neshodil všechny zákazníky, které na serveru hostujete. Musíte nastavit práva tak, aby se uživatelé nedostali, kam nemají. Nic takového IIS velmi dlouho neumělo. Nesmělé náznaky se objevily až ve verzi 5.0 a k reálné použitelnosti je dovedla až zatím poslední verze 6.0.

Provozovatelé hostingu tedy sahali k zoufalým řešením jako odstranění komponenty FileSystemObject (a tím možnosti práce se soubory vůbec) či jejímu nahrazení nějakým vlastním řešením pochybné dostupnosti, známosti, funkčnosti a kvality. Pro PHP je k dispozici speciálně navržený „safe mode“, pro ASP nic.

V tomto případě Microsoft poněkud zaspal, i pokud se týče automatizovatelné administrace, což je základem úspěchu pro jakýkoliv větší hosting. Skriptování pomocí ADSI a zápisů do díla Ďáblova jménem Metabáze představuje zábavu na dlouhé zimní večery. Zejména pak s ohledem na dokumentaci, o jejíchž kvalitách těžko hovořiti, aniž bychom se museli uchýlit k výrazům ve slušné společnosti obvykle neužívaným. Microsoft sice přišel s iniciativou jménem Microsoft Web Hoster Program, leč až v polovině letošního roku, což nelze nazvat právě včasností.

Důsledkem shora uvedené licenční politiky a technologických problémů je pro hostera poskytování služeb na platformě MS mnohem dražší, než v případě Linux + Apache + PHP. To se samozřejmě projevuje i na cenách pro koncové zákazníky. Hosting ASP/ASP.NET aplikací stojí měsíčně částky, za které je možno zaplatit PHP hosting na celý rok. Pro PHP existuje celá řada kvalitních a reálně použitelných free hostingů, pro ASP/ASP.NET nevím o jediném takovém.

To samozřejmě hraje roli i při rozhodování jakou technologii použít pro vývoj aplikací a jaké se profesně věnovat.

Na výkonnosti nezáleží, aneb křivka naučení

Poslední zásadní nevýhodou technologie ASP.NET je velmi nepříznivá křivka učení. ASP.NET je velice mocný a výkonný nástroj, ale jeho zvládnutí si žádá čas a energii. Kromě shora zmiňované počáteční investice finanční je tedy třeba investovat i poměrně dost času, a to i na vytváření jednoduchých aplikací.

Napsat jednoduchou aplikaci v ASP nebo PHP je triviální. Jednoduchý chat, fotogalerii či publikační systém lze splácat snadno a s minimálními znalostmi. Pro PHP jsou shora uvedených aplikací zdarma k dispozici stovky, ba tisíce.

Napsat totéž v ASP.NET vyžaduje povědomost o objektově orientovaném programování a základech používané technologie obecně.

V počátečních fázích rozhodování, ke které technologii se přiklonit, hraje IMHO toto zásadní roli. Napsat jednoduchou aplikaci v PHP (byť z hlediska programátorských zásad špatnou a zbastlenou) je mnohem jednodušší, než udělat totéž v ASP.NET. Výhody platformy .NET se projeví až při tvorbě větších aplikací. To ale začátečníky nezajímá a pro pokročilé je už pozdě, když znají konkurenční technologii.

Shrnutí současné situace

Současná situace (.NET 1.x) je pro Microsoft dosti neradostná. Jako začátečník jsem všemi prostředky odrazován od toho, abych se orientoval na .NET platformu. .NET je pro mne méně dostupný, dražší a hůře se k němu hledají začátečnické zdroje.

V tomto článku se orientuji pouze na racionální stránku uvažování. Tématem pro obsáhlou samostatnou studii jsou vlivy takříkajíc citové a společenské. Mezi (zejména začínajícími) webovými vývojáři patří fakticky k „dobrému tónu“ nemít rád Microsoft.

Ačkoliv Microsoft v posledních letech svou politiku výrazně změnil, názory mají velkou setrvačnost. V řadě dalších oborů se kromě toho Microsoft pohybuje stylem hrocha či spíše slona v porcelánu. Sice velmi efektivně dosahuje svého (a má zisky), páchá nicméně velké škody na své pověsti.

Je velmi těžké hájit barvy Microsoftu tváří v tvář čiročiré demagogii, kterou lze z úst zástupců Microsoftu slyšet na adresu open source projektů. Možná na ně mohou slyšet tradiční zákazníci společnosti, ale ve zde diskutované skupině působí kontraproduktivně. Když se mnohdy vaří krev i mně, dovedu si poměrně živě představit pocity těch, kdož již stojí na straně konkurence. Že stejně demagogické argumenty vycházejí i ze strany zástupců open source je sice okolnost polehčující, nikoliv však zprošťující.

Přicházejí změny… Možná

Můžeme se zamýšlet nad tím, co Microsoft dělá (nebo by dělat měl) aby shora uvedené problémy minimalizoval či odstranil. Klíčovou otázkou ovšem je, má-li to smysl. Pozice Microsoftu na jeho tradičních trzích je vcelku pevná. Kroky vstřícnosti k „šedé zóně“ mezi nimi by mohly tuto pozici ohrozit a jest otázkou, zda to Microsoftu stojí za to.

Z té „šedé zóny“ ovšem vychází pro Microsoft velké nebezpečí. Konkurence se vylepšuje a postupně se začne rozšiřovat a ukusovat z dosud výsostných území Microsoftu. Velkou hrozbu dle mého názoru představuje firma Novell, která má pohlcením SuSe docela dobrou pozici k tomu, aby mohla poskytovat komplexní alternativu k MS produktům na bází Linuxu a dalších vlastních řešení.

Stejně tak firmy, které Microsoft nedávno veřejně označil za své konkurenty, pocházejí ze shora uvedené „šedé zóny“ a jsou s ní silně spjaty – zejména Google.

Dle mého názoru by tedy bylo od Microsoftu velmi nemoudré, kdyby tuto hrozbu podcenil a nereagoval na ni. Je však otázkou, zda na ni vůbec reagovat dokáže.

S více než šedesáti tisíci zaměstnanci a tržbami ve výši bezmála čtyřicet miliard dolarů se jedná o entitu, která se podobá spíše státu, než firmě. Kdyby byl Microsoft státem a porovnával své tržby s hrubým domácím produktem jednotlivých zemí, soupeřil by o šedesáté místo se zeměmi jako Kuvajt, Slovensko a Kazachstán (podle údajů Světové banky z 15. 07. 2005).

Tomu odpovídá též pružnost jednání a schopnost rychle reagovat a měnit své pozice a postoje – a také převádět proklamace svých představitelů na reálné činy.

V souvislosti s tím je také třeba si uvědomit, že možnosti české pobočky MS jsou dosti omezené. Nemohou měnit globální licenční a cenovou politiku a mají omezené lidské i finanční zdroje.

Nicméně necháme-li politiku stranou a budeme-li předpokládat, že Microsoft chce svou pozici mezi webovými ISV a začátečníky opravdu zlepšit, měl by se podle mého názoru zaměřit na odstranění třech výše zmiňovaných příčin, a to následujícími prostředky.

Vývojové nástroje zdarma

Před několika hodinami uvolnil Microsoft ke stažení zdarma pro každého finální verzi „Express“ edice svých vývojových nástrojů. To je samo o sobě výtečná zpráva: v betách jsem používal jak plnokrevné VS.NET, tak Express nástroje a z hlediska malého až středního vývojáře mezi nimi není rozdílu.

Uvolnění Express verzí byl od Microsoftu velmi odvážný – a řekl bych, že též velice moudrý – tah. Odvaha spočívá v tom, že Express edice jsou tak dobré, že dle mého názoru mohou výrazně ohrozit prodeje Visual Studia 2005. Ač jsou cíleny na začátečníky a „koníčkáře“, bohatě postačují i pro profesionální vývoj jednotlivců.

Ale ani zde Microsoft nemá vyhráno. V první řadě bude muset překonat stigma nepodařeného Web Matrixu a přesvědčit lidi, že Visual Web Developer Express není ořezaná demoverze, ale velmi silný a schopný vývojový nástroj. A kromě toho bude muset zůstat zdarma.

Předpokládám, že se ohledně bezplatné distribuce Express edic v Microsoftu odehrál tuhý vnitřní boj. Soudím tak dle toho, že téměř do poslední chvíle nebyla zcela jasná a oficiálně prohlášená licenční a cenová politika. Sice se „obecně mělo za to“, že Express bude ke stažení zdarma, ale prakticky až do poslední chvíle to nikdo neřekl závazně, veřejně a napevno, vždy s ústupovými cestičkami a důsledně „off-record“.

Výsledek je šalamounský: Express edice oficiálně není zdarma, stojí 59 amerických dolarů (na CD), ale jako časově omezenou promo akci si ho bude možno rok stáhnout bezplatně. Osobně jsem přesvědčen tomu, že se jedná o prostý záchvěv křečí v duchu „přece jim to fakt nedáme na věky zadarmo“ a že prakticky budou Express verze zdarma na věky věkův.

Jsem přesvědčen, že se bude opakovat historie s MSDE 2000: data engine SQL Serveru byl také nejprve k dispozici stylem chytré horákyně pouze s VS.NET, poté se seznam produktů postupně rozšiřoval a nakonec zábrany padly a MSDE je k dispozici volně pro každého. Jakmile jednou vypustíte kočku z pytle ven, jenom težko ji nacpete zase zpátky.

Ačkoliv jsem přesvědčen, že tato ústupová cestička nebude nikdy využita, může dle mého soudu hodně uškodit. Vývojáři budou nad sebou stále cítit ocelové čelisti myší pasti připravené zaklapnout, pokud nebudou mít jistotu, že základní vývojové nástroje budou pro .NET platformu zdarma dostupné obecně a do skonání světa.

V každém případě je dostupnost Express nástrojů velkým krokem kupředu.

Dostupnější hosting

V oblasti dostupnosti hostingu se toho zatím moc nezměnilo. Alespoň v českých luzích a hájích ne. Jsou sice dostupné free hostingové firmy, ale pouze v rozsahu umožňujícím vyzkoušení technologie, nikoliv praktické použití.

V daném okamžiku ještě neznám detailně schopnosti SQL Serveru 2005 Express a nevím, zda bude (na rozdíl od MSDE 2000) použitelný i pro poskytovatele hostingových služeb a zda z jejich ramen sejme břemeno statisíců počáteční investice.

V každém případě, chce-li Microsoft uspět, musí kampaň zaměřenou na programátory doplnit i nabídkou pro hostery, aby bylo nové .NET aplikace kam dát. Je životně důležité, aby se zaměřil nejenom na „velkou trojku“, ale i na menší hostingové společnosti s pár servery a desítkami zákazníků. Zabírají v součtu významnou část trhu a často je používají komunitní „decision makeři“, protože nabízejí individuální přístup a pružnější spolupráci, než hostingoví giganti.

Učit je, učit je, učit je

A konečně třetí oblastí, která bude pro úspěch Microsoftu kritická, je vzdělávání začátečníků. Je nutno jim jednoduchými slovy vysvětlit, že programování na platformě .NET 2.0 je dostupné, a hlavně že je to zábavné. Že budou moci jednoduché aplikace vytvářet snadno a rychle, a to v souladu s moderními trendy web designu.

Pokud se týče schopností technologie samé, má Microsoft velmi dobrou pozici. Technologická úroveň ASP.NET 2.0 je neporovnatelná s jakoukoliv konkurenční technologií a zejména s PHP. I zatvrzelí a letití programátoři v PHP byli zaujati, když jsem jim o nové technologii vyprávěl a byli odhodláni ji alespoň letmo vyzkoušet.

Jde o to, zda Microsoft dokáže tyto lidi oslovit, a zda tak dokáže učinit jejich jazykem. Velmi snadno se dá sklouznout do prázdných klišé a marketingových frází – a ty zase naopak sklouznou po cílové skupině, aniž by zanechaly jakýkoliv pozitivní dojem.

Jenom pozvolna u nás Microsoft proniká do akademických kruhů. Vysokoškolské studenty oslovuje velmi namáhavě, a obávám se, že svým způsobem i zbytečně. Ona namáhavost spočívá v tom, že akademické prostředí obecně a u nás zejména je tradičně vůči Microsoftu naladěno dosti nepřátelsky a na jakoukoliv jeho aktivitu hledí s jistým podezřením. Důležitější je ovšem ona zbytečnost. Podle mého názoru je totiž pozdě oslovovat programátory až na vysoké škole.

Podle mých zkušeností velká část webových vývojářů začíná psát weby a aplikace už ve věku spíše středoškolském, řekněme 15–18 let a chce-li Microsoft mít se svou technologií úspěch, musí je oslovit právě v této fázi a v tomto věku. To s sebou ovšem nese řadu problémů, které Microsoft není zvyklý řešit.

Ono úvodní seznámení je – dle mého názoru – vhodné uskutečnit osobně a nebo alespoň video záznamem, psaným textem nelze dynamické schopnosti nové technologie dostatečně předvést. V případě že bude chtít Microsoft uspořádat semináře pro tuto cílovou skupinu, musí změnit styl, jakým podobné věci vede.

Klíčový je termín a místo. Pro středoškoláka je téměř nemožné navštívit celodenní seminář v pracovní den. Je tedy nutné akce pořádat buďto o víkendu a nebo mimo dobu školního vyučování. Rovněž místo hraje svou roli, protože cestovat přes půl republiky do Prahy nebo Brna není problém pro profesionála, ale pro šestnáctiletého kluka, který musí žádat rodiče o souhlas a jízdenku si zaplatit z kapesného, ano.

Stejně tak obvyklé Microsoftí symbolické vstupné 500 Kč, z hlediska profesionálního vývojáře (potažmo jeho zaměstnavatele) zanedbatelné, představuje pro našeho modelového studenta-začátečníka-koníčkáře podstatný výdaj.

Ze strany českého Microsoftu jsem zatím příliš významnou relevantní aktivitu nezaznamenal. Existují sice české starter kity, provozované ve spolupráci s mým webem ASPNET.CZ (http://starterkit.aspnet.cz) a soutěž LCD za web, ale podle mého soudu se jedná o projekty až druhého sledu: nejprve je nutno lidi přesvědčit, že věc stojí za pozornost a pak teprve jim dávat ukázky.

Velice záslužným počinem z globálního hlediska je projekt MSDN Coding 4 Fun, kde jsou nabízeny jednoduché a zábavné aplikace realizované prostřednictvím .NET 2.0 a Express nástrojů.

Závěrem

Článek, který jste právě dočetli, představuje souhrn mých osobních názorů na současnou situaci ohledně šancí technologie ASP.NET 2.0 uspět na trhu malých a středních zákazníků. Tyto názory vycházejí ze zkušeností, které jsem získal během osmi let, po které se živím vývojem a hostingem webových aplikací, a zejména během cca. tří let, po které provozuji weby ASP.CZ resp. ASPNET.CZ, které jsou určeny právě cílové skupině začátečníků.

Chce-li Microsoft na tomto poli uspět, čeká ho velice těžká práce, jejíž efekt se navíc projeví pouze pomalu. Bude muset bojovat nejenom proti pevně zakořeněným předsudkům z minulosti, ale též na dosud neznámém poli, bude muset komunikovat se zákazníky, jejichž existenci dosud téměř nevnímal.

Nejzásadnější ale bude, že Microsoft bude muset bojovat sám se sebou, protože úspěch ve shora uvedených oblastech bude znamenat jisté popření dosavadních zásad a ohrožení dosud pevně zastávaných pozic. S trochou nadsázky a smyslu pro romantiku lze říci, že úspěch největší softwarové společnosti na světě v tomto oboru závisí na tom, zda dokáže překročit svůj stín.

Titulek:
Text komentáře:
Vaše jméno:
Váš e-mail: (nebude zveřejněn)

WWW stránka:
Opište text z obrázku:
odpovědětodpovědět Gravatar

S Microsoftem na věčné časy

9.11.2005 22:05:289.11.2005 22:05:28 Jiří "Jurassic" MaršíkJiří "Jurassic" Maršík ---.80.142.82.static.b26.cz

Za uvolnění Express nástrojů a výuku začátečníků jsem Microsoftu velice vděčný. Na jaře jsem navštívil GDC 2005 v Praze, přednášející z MS tam prezentovali .NET 2.0, ASP.NET 2.0, Managed DirectX a podobné. V té době jsem o tom ještě nic nevěděl a byl jsem ohromen a tak jsem po návratu začal studovat programování, konkrétně v .NETu. MS mi v tomhle vyšel vstříc tím, že za stažení Express betaverzí mi odemkl zdarma ASP.NETí kurz a různé knížky. Začal jsem číst knížky o C# Managed DirectX a od té doby jsem se hodně naučil. .NET Framework se tak stal mým "spasitelem" :). Kdybych se do toho nepustil, určitě bych se teď nudil u nějaké další tuctové hry...

Jestli budu někdy pracovat v tomto oboru profesionálně, nebudu mít potíže s výběrem platformy.

odpovědětodpovědět Gravatar

Studenti

9.11.2005 22:13:379.11.2005 22:13:37 AlesAles ---.sh.cvut.cz

Dost souhlasím s částí o zasahování studentů. A taky o proti microsoftí atmosféře v české studentské obci.

Já jako jeden z mála měl štěstí že od počátku za mě semináře platila jistá firma a vím že dnes se jim to více než vyplatilo. Takovéhto štěstí ale nemá každý...

odpovědětodpovědět Gravatar

RE: Studenti

21.11.2005 17:24:2821.11.2005 17:24:28 EhonzikEhonzik ---.220.broadband3.iol.cz

To opravdu jen nekdo mel to stesti.

Ja jsem musel prejit na PHP z duvodu nemoznosti sehnani ASP hostingu. Tak doufam ze se to zmeni...

odpovědětodpovědět Gravatar

To je jedna z fakticky nejslabších úvah na tomhle serveru...

9.11.2005 23:51:049.11.2005 23:51:04 alexalex ---.eurotel.cz

Asi ti nedochází, že těch 30% podílu ve skutečnosti znamená prakticky 100% podíl na trhu. Abys mohl provozovat Windows na webu, musíš platit. Rozdávat produkty zdarma, když o ně trh nejeví zájem umí každej trouba - ale vydělávat si tím umí holt zase jen Microsoft.

Stejně tak by se dalo polemizovat s celou řadou dalších úvah. Naopak dostupnost vývojovejch nástrojů byl a je jeden z klíčovejch pilířů úspěchu Microsoftu. Např. gwbasic nebo QBasic byl odjakživa součástí Windows. Learning editions Visual Studia byly součást řady příruček v podstatě za cenu média. Pro vývoj webových aplikací je SharpDevelop nepoužitelný, s WebMatrix bych ho vůbec nesrovnával, atd..

odpovědětodpovědět Gravatar

RE: To je jedna z fakticky nejslabších úvah na tomhle serveru...

Já si myslím, že hlavním problémem je, že slabý podíl MS na webu je tou "nohou ve dveřích", nebo se jí může snadno stát.

Pokud se týče dostupnosti nástrojů, gwbasic byl dostupný zdarma (v nových verzích Windows už není), ale pro praktický vývoj aplikací se pokud vím přílie neuplatnil.

Není mi rovněž známo, že by existovala nějaká "learning edition" VS.NET. Pokud vím, MS štedře rozhazoval akorát 120-day trialky.

odpovědětodpovědět Gravatar

RE: To je jedna z fakticky nejslabších úvah na tomhle serveru...

VB měl Learning edition, ale licence stála čtyři tisíce, a když už byla nějaká extrovní akce, tak zlevnění na jeden a půl.

odpovědětodpovědět Gravatar

Zajimava uvaha

10.11.2005 0:01:4610.11.2005 0:01:46 MichalMichal ---.koleje.cuni.cz

Velmi pekna uvaha.

Je pravda, ze se obcas take setkavam mezi kamarady/studenty s nazorem, ze Microsoft web technologie (ASP/ASP.NET) nejsou nic pro ne. Ze je to prej moc slozity a jen pro profesionalni praci ve velke firme a tak. Je to skoda, pac ASP.NET je velmi prijemne a intiutivni platforma a i jenoduche aplikace a utilitky se daji zmaknout velmi snadno :).

Suhlasim s clankom...

Ja sa pohybujem medzi studentmi a preto si myslim, ze akcie MS na akademickej pode, su trosku zbytocne. Studenti, co programuju pod .NET (a je ich velmi malo) sa zajdu na taku konferenciu pozriet a ti, co pracuju na inych platformach tam chodia len preto, ze MS "rozdava" ceny na konci konferencii. Este som tu (CVUT FEL) nestretol studenta, co by na zaklade nejakej MS konferencie na nasej fakulte zacal programovat pod .NET.

Vdaka mojmu webu aspnet.sk sa mi mnoztvo zaciatocnikov ozyva na ICQ s prosbami o pomoc. Podla toho, co mi tvrdia, keby som ich trosku neusmernil a "pravidelne" neradil, uz davno by pisali v PHP, pretoze je to pre nich dostupnejsie a jednoduchsie. Aj to su taki, co si "niekde" zohnali velke Visual Studio.

Mam kamaratov, ktori ucia na strednych skolach programovanie a tam sa uci vylucne PHP, pretoze:

1. neexistuju ucitelia, co by vedeli ASP.NET ucit

2. ucitelia informatiky a programovania su znechuteni zlozitou licencnou politikou Microsoftu a radsej sa vyhybaju vsetkemu co je od MS - a skola vacsinou nic nezaplati...

3. ked pride niekto na vysku a na strednej sa stretol s PHP, tak na .NET uz vo vacsine pripadov neprejde

odpovědětodpovědět Gravatar

uvaha

10.11.2005 8:51:1810.11.2005 8:51:18 PonikPonik 195.39.4.---

A ja proc je tak tezke najit nekoho, kdo by se take venoval ASP.Net a mohl treba byt napomocen pri vyvoji ;-)) ... Studenti jsou zasekli na PHP.

Moc dobre sepsana uvaha!

:) Já osobně jsem student a snažim se provádět osvětu ve svém okolí ohledně .Netu. Když jsem loni měl předmět WWW, semetrálku jsem dělal ASP.NET 2 a myslim, že jsem měl proti kolegům v PHP značně navrch :) Když se dělaly na hodině nejaké příklady, tak myslím, že moje řešení v .netu bulo značně elegantnější oproti PHPkovým skriptíkům a mnohdy i jednodušší. Myslím, že to mohlo i někohozaujnout, navíc když se dozvěděli, že existují free nástroje jako Web Developer Express... Myslím si, že nás studentů .neťáků je na FELu víc, jen o sobě moc nevíme a to je škoda, v jednotě je síla! :D

odpovědětodpovědět Gravatar

RE: Student

Majkrosoft je šit, nepoužívejte to kluci... chce na vás jen vydělávat.

odpovědětodpovědět Gravatar

MS a VŠ

10.11.2005 17:06:0410.11.2005 17:06:04 donddond 80.95.105.---

Úvaha je docela pěkná, ačkoliv mě překvapuje, že někdo tímhle způsobem porovnává ASP.NET s PHPkem - PHP je sice rozlezlé všude, ale že by to bylo něco elegantního nebo mocného, mi nikdy nepřišlo - rozhodně ne oproti Perlu nebo Javě, s nimiž bych spíš očekával srovnání. Taky se přiznám, že příliš nerozumím tomu, proč se mezi vývojáři klade tak velký důraz na to, čemu se honosně říká vývojové prostředí: ve většině případů jsem měl pocit, že je to jen pomůcka pro lidi, kteří jsou líní nebo neschopní si najít potřebné informace někde jinde (v dokumentaci, knihovnách, hlavičkových souborech apod.).

A než se do mě někdo pustí v duchu, že vůbec nevím, o čem mluvím, podotýkám, že jsem měl tu čest rok koukat přes rameno profesionálovi v Cčku na UNIXech i Windows - to, jak efektivně ten člověk pracoval s příkazovou řádkou, obyčejným editorem ve stylu Emacsu a jednoduchým debuggerem (a samozřejmě s dokumentací), jsem nikdy předtím ani nikdy potom neviděl. Efektivně myslím ve smyslu využitého času a prostředků - že výsledkem byl perfektní čitelný, komentovaný a podle potřeby optimalizovaný kód, byla naprostá samozřejmost.

Ale to jsem odbočil, chtěl jsem mluvit o MS a vysokých školách. Nemůžu příliš zobecňovat, mám zkušenosti jen z fyzikálních oborů MFF UK, ale tyhle zkušenosti pro MS moc dobře nevyznívají. Kolem počítačů se na VŠ vesměs pohybují lidé, kteří jim rozumějí a na které příliš nefunguje chytání na "jednoduchost", "TCO", "škálovatelnost". Tihle lidé většinou vědí o takových věcech víc, než celý český MS dohromady (samozřejmě, trochu přeháním). Taky si nemyslím, že by problém byl v penězích - pro školy má MS řadu slev a peněz na investice na školách obvykle není až takový nedostatek. Co většinu lidí v tomhle oboru zajímá, je pružnost - chytří systémáci na katedrách vědí, že stát za dva roky změní systém evidence délky tkaniček studentů v bakalářském studiu a oni budou mít pár týdnů na to, aby tomu přizpůsobili celofakultní systém evidence peněz potřebných na stravovací přídavky. To je bohužel v naší zemi realita. A samozřejmě nikdo dopředu neví, co se změní a jak.

Jako hlavní problém vývojářů a MS vidím to, že se neustále točí hlavním kormidlem. MS přišel s docela dobrým COMem, který měl sice nějaké problémy, ale na spoustu věcí se to dalo použít. Jenže pak se MS rozhodl, že problémy COMu vyřeší tím, že přijde s .NET, a všichni, kdo se mezitím upnuli na COM, najednou musí řešit to, že se změnil celý přístup. A všechno znovu.

Myslím, že v případě takových "zákazníků" je problém hlavně v tom, že MS jim nechce naslouchat - vždycky jsem měl pocit, že se MS k tomu, co prodává staví podle zásady "my prodáváme to nejlepší, co je; pokud vám to nevyhovuje, máte smůlu - většině to vyhovuje". Když občas mluvím s někým, kdo vyvíjí pro MS platformy (z mých známých jich je čím dál míň), mám pocit, že největší problém pro ně je to, že se neustále musí učit něco nového - ale nejen pro to, aby mohli využít možnosti nové platformy/vývojového prostředí/OS, ale i proto, aby na tom novém udělali věc, kterou potřebují, stejně efektivně jako na tom starém.

No, to jsem se zase rozkecal. :-)

Já to porovnávám s PHP, protože je nejsilnější, a protože celý ten článek je o začátečnících a neprofesionálech.

Když o tom tam uvažuji, tak případná symbióza MS a VŠ je trochu protismyslná: v akademickém prostředí jde obvykle o dokonalé vyřešení nějakého problému či jeho zpracování nějakým inovativním způsobem.

Zatímco v běžném komerčním prostředí nejde o exhibici programátorských dovedností, ale o to vyvinout aplikaci v dostatečné kvalitě (výkonnosti atd.) s co nejnižšími náklady (tedy zejména co nejrychleji).

Z tohoto důvodu je také důležité vývojové prostředí, protože velká část programů je dost nenápaditá, a hraje se na schopnost vývojového prostředí rychle a automaticky vygenerovat maximum předvídatelného a opakovatelného kódu...

No já nevím, u nás ve firmě také nějaké COMy byly, ale když přišel .net, kluci vzali ten kód, pastli ho do webové služby, samozřejmě jej patřičně upravili a bylo. Některé složitější COMy na které nebyl čas a peníze je upravovat tak se zapouzdřovali do webových služeb jako takových a funguje to fajn a kluci mají mezi tím čas napsat novější build aplikace již v nativním .net a WS.

odpovědětodpovědět Gravatar

muj pocit

10.11.2005 17:54:0210.11.2005 17:54:02 UcitelUcitel ---.imano.com

Dobry den,

prispevek pana donda se mi libi a souhlasim s nim. Myslim si, ze programatori kteri programuji v Linuxu jsou nasledne i lepsimi programatory pod Windows, protoze Linux je donuti naucit se zakladni principy. Vyvojove prostredi se snazi zaklady pred zacatecnikem utajit, ale dlouhodobe je mu to spise na skodu. Dobre programatorske vzdelani neni mozne nahradit sadou navodu ani pripravenymi sablonami.

Myslím si že máte pravdu, ale jenom částečně. Myslím si, že největším handicapem nových programátorů není neznalost základů, ale spíše neznalost souvislostí.

Což zahrnuje mimo jiné i část základů, ale hlavně celkovou logiku, "řád věcí" - znát to ne do detailů, ale spíš mít celkovou povědomost o tom, jak to funguje.

odpovědětodpovědět Gravatar

zajimava uvaha

Fakt zajimava uvaha a celkem dost zaujata. Musim rict, ze veci pro .NET (vcetne platformy) a okolni veci jsou prvnim dobrym resenim od MS, v kterem bych se celkem nebal programovat.

Problem MS do ted fakticky bylo, ze kazdou chvilku zahodil vse predtim (MFC, VB > VB.NET, ASP >ASP.NET) a otocil kormidlem. A nejen proto jsem taky nikdy nepouzival jeho nastroje (ackoliv je znam), protoze mi prislo ze mnohem lepe, rychleji a objektoveji se mi programuje v necem jinem.

Programoval jsem jak pro Linux, tak momentalne pro Windows (5+ let) a musim rict, ze tvrzeni o tom, ze ten kdo programoval drive pro Unixy a Linuxy je lepsi programator je uplne zcestne (napr. thready jsou spanelska vesnice, a to bohuzel i pro vetsinu Win programatoru, na druhou stranu mapovani souboru do pameti je na Linuxu mnohem jednodussi).

.NETem dostal MS konkretni smer a koncepci a to ne spatnou (predchozi VS, VB jsou k smichu a to vcetne IDE). Nemalo za novy smer muze prave

Anders Hejlsberg jako hlavni architekt C# a .NET (a coz se malo vi jedna se o jednoho ze SW architektu Delphi, ktereho MS z Borlandu pretahl - viz napr. http://www.artima.com/intv/csdes.html )

Mimochodem IDE novych VS je licencovane od Borlandu (tj. z Delphi).

Ohledne ASP.NET: je to opravdu neco unikatniho a myslim ze opravdu na web vyjimecneho. Hrozne se mi libi, ze se da v pripade nouze programovat jen s editorem bez IDE, to svedci o dobrem navrhu.

Podle mne idealni kombinace je Mono+Apache+Linux.

Pane Valasek, myslim, ze jste nepochopil, ze nejvetsi slabinou Windows je konfigurace. Pro mne je mnohem lepsi naistalovat Apache i na Windows, jelikoz cela konfigurace je v textovem souboru, ktery (pokud to neumim mi nekdo upravi) si schovam a je to, nehlede na to ze Apache je fakt pekny kus SW.

Nejsem fanatickym zastancem ani jednoho reseni, jen si proste myslim ze Apache mi nabizi vice "power", nehlede na pomer/vykon. Vzdy pouzivam nastroje, ktere mi vyhovuji pro ten konkretni ukol.

Momentalne je to Delphi, MS SQL, ASP.NET, PHP, Apache, Mono

Myslím si, že největší slabinou Windows není konfigurace, ale skutečnost, že většina lidí není schopna vidět za ta okýnka, která umějí jenom základní věci.

Kromě toho, .NET řeší i tu konfiguraci, všechno je v XML a IIS 7 tak bude mít i svou vlastní konfiguraci.

odpovědětodpovědět Gravatar

RE: zajimava uvaha

Zrovna vam by trochu vzdelani prospelo... thready na Linuxu nejsou zadna "spanelska vesnice", ale jsou k dispozici ve dvou implementacich, kernel thready a user thready (vice zde http://www.root.cz/clanky/porovnani-linux-freebsd-5, zhruba ve 3/4 stranky).

odpovědětodpovědět Gravatar

RE: zajimava uvaha

Apache vice power?? Kterou vezi IISka znate?? V tomhle s Vami nemohu souhlasit.

odpovědětodpovědět Gravatar

Pěkná úvaha

Souhlasím s tím, že je to pěkná úvaha. Opravdu povedená.

Já si osobně myslím, že velkým problémem Microsoftu je neustálé přehazování vekslu a neustálé měnění technologií. Už jsem si tak nějak zvykl, že u Microsoftu se musím pořád učit něco nového, a spoustu kódu i znalostí zahodit. Z tohoto pohledu jsem se i na .NET díval jako krátkodobou kratochvíli Microsoftu, než přijdou s další novou úžasnou tezí. (A pořád není vyloučeno, že to tak u Microsoftu taky tak nedopadne.).

Jediné, co mě přimělo vzít .NET na vědomí byl fakt, že existuje i Mono. A tam jsem začal zjišťovat, že .NET je věcička dost povedená. Z toho důvodu se na ní těším i na Windows.

Neprosto souhlasím s tím, že slabinou Microsoftu je konfigurace. Sice nemám nejnovější verze sw, přeci jenom nejsem zase tak bohatý, ale nakonfigurovat Apache z textového souboru je směšně jednoduchá a hlavně přehledná záležitost, zatímco klikat složitější konfiguraci u Microsoftích programů je podstatně nepříjemnější a podstatně hůř se v tom udržuje přehled. Nehledě o zálohování takové konfigurace. A to nemluvím o tom, že Apache byl kdysi před léty pro mě daleko vstřícnější a lacinější cesta k webovému serveru pod Windows.

Osobně bych ale dnes řešil webové věci spíše na platformě Unixu, která si myslím, že pro tento účel je daleko vhodnější. Platforma Apache+Mono, případně nějaká kombinace s Javou je určitě dobrý základ k řešení i náročných úkolů. Navíc mi přijde, že spravovat webový server na platformě Unixu je snažší a průhlednější, než totéž u Windows, nehledě vůbec na cenu.

Naprosto souhlasím s tím, že u Microsoftu je obtížné začít někdy s jeho technologiemi pro finanční náročnost. Před lety jsem prostě začínal na Apache, PHP a dalších, protože Microsoftí řešení jsem si nemohl dovolit finančně. Uvolnění vývojového prostředí je určitě dobrý krok.

No, jsem zvědav, jak bude Microsoft pokračovat.

odpovědětodpovědět Gravatar

Velmi dobrá úvaha

12.11.2005 15:40:5512.11.2005 15:40:55 AranekAranek ---.static.dt.it-help.cz

ale podle mého názoru zapomíná na dvě věci.

První z nich je jednoduchá - v okamžiku, kdy by měly být serverové produkty MS směřovány na segment menších firem a poučených domácích uživatelů, začne hrát roli hardwarová náročnost. A zatímco MS Office a OpenOffice se v podstatě neliší, ne-MS webový a databázový server rozběhnu bez problémů na vyřazeném počítači (např. Linux + Apache + PostgreSQL). V době, kdy výkon PC už není pro běžné uživatele tak limitující jako dřív, je to čím dál důležitější. Free vývojový nástroj ke stažení, mající téměř 500MB, také odrazuje.

Druhá je složitější a na první pohled méně zjevná. Microsoftí programy jsou neskutečně srostlé se systémem a v okamžiku, kdy mi ani tak nejde o stabilní konfiguraci, ale o přechodné, rychle odstranitelné řešení (což je situace právě typická pro menší firmy - u větších hraje zásadní roli robustnost a domácímu BFU nezáleží na ničem, nejhůř přeinstaluje PC), prakticky nelze MS produkt úspěšně použít. Zato i heterogenní kombinace Windows + Apache, která je diskutabilní z bezpečnostního hlediska, je pružná, snadno konfigurovatelná, rychle modifikovatelná a přijatelně výkonná.

Je otázka, co myslíš tím "vyřazeným počítačem", ale sám k různým účelům úspěšně provozuju Windows servery na procesorech řady PIII 600-1000 MHz a se 128 MB RAM. U ještě letitějšího HW bych se už obával spíše spolehlivosti, než výkonu.

Express vývojové nástroje samy o sobě mají pár desítek mega (Visual Web Developer má asi 30 mega). Ty stovky mega tvoří MSDN Library, které si nemusíš ani stahovat, ani instalovat - v takovém případě se použije MSDN Online na webu.

odpovědětodpovědět Gravatar

RE: Velmi dobrá úvaha

12.11.2005 18:44:3112.11.2005 18:44:31 aranekaranek ---.eurotel.cz

Přiznám se, že současný běh webserveru a databázového serveru mi na téhle konfiguraci připadá téměř nemožný. Ale jsem pololaik. Nicméně kutilové postupují a budou postupovat paradoxním směrem - příliš zastaralé na stanici, bude z toho server - takže mezi mými známými nejsou úplně výjimečné ještě nižší konfigurace. A tam nic jiného než Linux a spol. nelze. A když už se s takovou platformou naučíš zacházet doma, použiješ ho i dál, na novějším HW.

Mam server, kde v ostrem provozu bezi web na ASP.NET 2.0 + SQL 2005 Express. Jeho HW konfigurace je Pentium III 1GHz, 512 MB RAM. Nevypada, ze by nejak vykonove stradal. Bezi na nem asi pet webu, navstevnost odhaduji na nekolik tisic PW/den.

odpovědětodpovědět Gravatar

RE: Velmi dobrá úvaha

12.11.2005 21:35:1612.11.2005 21:35:16 aranekaranek ---.eurotel.cz

Ale jo, 512MB je proti 128MB docela rozdíl. Měl jsem na mysli spíš počítače typu P III Celeron + max 128MB RAM.

odpovědětodpovědět Gravatar

RE: Velmi dobrá úvaha

Možná vás to bude pro srovnání zajímat, ale podobný webový server s několika webu a s podobnou návštěvností stále jede na Windows NT 4.0, 486, 32MB RAM. Jede tam Apache+PHP+MySQL. Výkonově i spolehlivostí je to stále bez problémů. Asi se to brzy odstaví, ale až na to bude čas.

Tak takhle starou vykopávku už tady nemám :-) Ale obecně se dá říct, že novější počítače jsou nevýslovně naddimenzované pro většinu jednodušších použití. IMHO je tady dobrá příležitost např. pro virtualizaci atd. Ale to je na další samostatnou úvahu, takže bych toto téma pro tuto chvíli opustil.

odpovědětodpovědět Gravatar

RE: Velmi dobrá úvaha

Srostlé se systémem?? To už dávno není pravda ... Už se těším na Longhorn server - ten bude bez gui a bude to taky poslední výtka, kterou u*ci proti winům mají. To, že je cca 90% všech GUI nástrojů již také v příkazové řádce, o tom snad ani nemusím psát ...

odpovědětodpovědět Gravatar

Vyborny clanok

K programovaniu v ASP.NET som sa dostal prave v obdobi ked uz boli dostupne Express nastroje. Ako zaciatocnika ma tato technologia dost ocarila. Pred tym som robil v PHP. Ak by som si mohol vybrat uz by som sa k nemu nevracal.

odpovědětodpovědět Gravatar

Prostě výborný článek!

nemá to chybu, mělo by to být vytištěno a vylepeno na každé vrátnici u Microsoftu:-)

odpovědětodpovědět Gravatar

udělat burzu práce pro studenti

16.11.2005 15:56:0716.11.2005 15:56:07 yendayenda ---.eurotel.cz

s těmi studenty - nešlo by někde na asp.cz udělat burzu práce? Rád bych nějaký studenty na pomoc a oni zase třeba si něco přivydělali atp., co ty na to altiare

Dobře napsaný článek, snad jen mírně pesimisticky.:)))

Já dělám především na intranetech a také nějaké lokální aplikace na Windows a z ryzího amatéra jsem postoupil už na fakt, že mě firma zaměstnává jako programátora (...a uznávám, že jako bývalý amatér mám problémy se souvislostmi, jak tady někdo psal). Takže většinu věcí znám z hlediska praxe a mohu potvrdit názor, že komerční praxe je o rychlosti a láci aplikace - a tam je MS na to velice dobře (pokud máte legálně vývojový nástroj - teď pro .NET nebo VFP 9 - také bomba).

S webovými aplikacemi jsem laškoval jak na ASP, tak později na .NETu...a dost jsem se naučil i od Altaira, přestože nijak příliš nediskutuji - jen občas nakouknu a něco stáhnu. Napsal jsem i několik webů, něco málo i pro veřejný internet a mohu ujistit, že s hostingtem to není tak zlé. Tisícovka za rok není nijak mnoho (mimo registrace domény) a lze tak získat .NET i MSSQL včetně technické podpory hostitele a slušného prostoru včetně služeb. I Česku je nekolik takových.

Co mi vadilo doposud na ASP.NET byla validita výstupního kodu, takže jsem pro náročnější věci musel psát non.visual ala staré ASP s využitím objektů .NET (a výstup do XHTML 1.1 s mime-type application/xhtml+xml...jak jsem pár puristů tím nasr...to by jste nevěřili).

S .NET 2 to je lepší (jen ještě musím pouvažovat, jak odstanit z výstupu atribut name z formu, asi nějakou formu filtru do appbeginrequest) a dá se použít i pro náročnější výstup vizuální přístup k programování - to je ohromný pokrok. IDE je velice příjemné a zárověň vůbec nikomu nebrání psát kod v třídách non-vizuálně, pokud tomu dáváte přednost - intelisense je opravdu moc fajn a opravdu usnadní život.

Jinak se závěry Altaira souhlasím - ale tak tragické to zase není, programátorů v .NET je dost, jen netvoří často weby, protože .NET není jen o webech. Jde o universálnější platformu podobná Javě. Při rozšíření Visty v dalších letech se pak .NET navíc stane primární platformou pro programování ve Windows, takže k průsaku na weby může dojít odtud. Také integrace do MSSQL2005 může hodně pomoci.

Pro srandu - a pobavení všech - před několika měsíci mě Daniel Steigerwald upozornil na fakt, že se na matfyzu našlo pár nadšenců a napsalo kompiler pro PHP pod .NET. To jen tak na okraj. Takže i PHPkáři mohou bezbolestně, pokud chtějí, přejít na .NET a nemusejí se učit VB či C#...Jen se budou muset více muset zaobírat objekty.

Taky je potřeba zmínit trendy na webech - směr k CMS. A tam už se také rýsuje několik free kavlitních řešení, třeba DotNetNuke.

Hlavu vzhůru, snad to tentokrát bude lepší...:)

odpovědětodpovědět Gravatar

RE: Taky přidám...

21.11.2005 17:32:5021.11.2005 17:32:50 EhonzikEhonzik ---.220.broadband3.iol.cz

No ten kompiler pro PHP by me lakal...chtelo by to vic info...

Mozna mam jeste sanci se vratit k ASP.NET ;-)

Informace o .NET kompilátoru PHP najdete zde: http://channel9.msdn.com/ShowPost.aspx?PostID=48906

Oficiální web produktu je zde: http://www.php-compiler.net/

odpovědětodpovědět Gravatar

RE: Taky přidám...

Dekuji...

odpovědětodpovědět Gravatar

Správný dojem

... Jsem přesvědčen, že se bude opakovat historie s MSDE 2000: data engine SQL Serveru byl také nejprve k dispozici stylem chytré horákyně pouze s VS.NET, poté se seznam produktů postupně rozšiřoval a nakonec zábrany padly a MSDE je k dispozici volně pro každého. Jakmile jednou vypustíte kočku z pytle ven, jenom težko ji nacpete zase zpátky. ...

-----------------

We are incredibly excited to announce that effective April 19th, 2006, all Visual Studio 2005 Express Editions including Visual Basic, Visual C#, Visual J#, Visual C++, and Visual Web Developer Express will be free permanently!

Prior to this pricing announcement, Visual Studio Express Editions were promotionally discounted to be free for one year, starting on November 7th, 2005. With this announcement, the promotional discount for Visual Studio Express is now permanent and Express will continue to be free.

odpovědětodpovědět Gravatar

Moje zkušenost s ASP.NET 2.0

21.6.2006 13:05:3921.6.2006 13:05:39 adhirajadhiraj ---.mercanta.cz

Rozhodně zajímavý článek se zajímavými úvahami i informacemi, které se mi prakticky hodí...

Popíšu svoji zkušenost a svůj pohled na věc:

Jsem už odrostlejší (28 let) a teprve tak rok se zajímám o to, jak dělat webovou databázovou aplikaci. Kamarád mi poradil Apache a PHP, a přesto, že si o sobě myslím (a podle lidí kolem mě snad i správně) že do debility mám hodně daleko, jsem prostě nebyl schopný dle běžně dostupných návodů obojí na svém pc rozchodit tak, aby to správně fungovalo. Ale připouštím, že toto je zrovna fakt moje "tupost"....

Nicméně oproti tomu instalace Express edicí Web Developpera byla typu: next-next-next-finish....a vše chodí OK.

Další věc: když jsem se podíval na způsob programování v PHP, na první pohled mi byl tento jazyk odporný. Možná by to spravil nějaký vývojový nástroj se zvýrazňováním syntaxe pro PHP...ale první dojem mě odradil od dalších kroků.

Výsledkem bylo to, že jsem tvorbu stránek pověsil na hřebíček s tím, že to není pro mě...

Potom jsem se na začátku roku 2006 dostal v podstatě omylem na školení Ataira (neměl jsem o nějaké ASP.NET nejmenší zájem...) a zde jsem se tak nadchl, že jsem okamžitě nainstaloval Express edice VS2005 a začal studovat vše potřebné kolem. Je to sice můj čistě subjektivní dojem, ale prostě to na mě celé působí velice pozitivně a přátelsky: prostředí, možnosti, nápověda, validace kódu...

Co se týká tedy vývoje, jednoznačné plus. Co se týká hostingu, tak možná teprve narazím na úskalí, ale prozatím si vystačím s freehostingem pro ASP.NET 2.0, který je k dispozici.

Abych to shrnul: díky ASP.NET 2.0 a VS 2005 Epress, ale hlavně asi díky absolvování školení s Altairem, jsem se náruživě začal zajímat o možnosti programování Web aplikací a věcí kolem (JavaScript, CSS...), což se při seznámení s PHP a apachem rozhodně nestalo.Otázka je, zda nakonec kvůli zmiňovaným (v článku) komplikacím s hostingem ASP.NET aplikací nebudu muset nakonec, popohnán vzniknuvším nadšením, přejít zpět k PHP a Apache...

Závěr:

- Epxess edice rozhodně motivující.

- Bez školení resp. nějaké prezentace, bych se o to ale zajímat nezačal.

- Hosting ASP.NET aplikací: uvidím, jak se bude vyvíjet situace...

odpovědětodpovědět Gravatar

A po třech letech ....

20.4.2008 18:02:1120.4.2008 18:02:11 macaxp1macaxp1 81.90.170.---

Je první polovina roku 2008 a statistika na Netcraft vypadá uplně jinak. Že by někdo z MS četl Váš článek a vyvodil závěry? Nestálo by za to napsat zhodnocení vývoje po 3 letech?

odpovědětodpovědět Gravatar

RE: A po třech letech ....

Zajímavý nápad. Hluboce se nad tím zamyslím.