Otevřenost se musí vyplatit (1)

Nemám nic proti pánubohu, ale jeho fanklub mne štve. Autora tohoto známého výroku se mi sice odhalit nepodařilo, ale velmi výstižně vyjadřuje můj vztah k open source a jisté části jeho propagátorů.

Jemný úvod do problematiky softwarových licencí

Protože můj blog čtou v hojné míře i jedinci Svatou válkou počítačových licencí nepostižení, rád bych vysvětlil dva základní modely šíření počítačových programů.

První je „closed source“, běžná komerční distribuce. Program šířený tímto způsobem si musíte koupit. Lépe řečeno: kupujete si jeho licenci, tedy v podstatě souhlas autora s některými způsoby jeho využití. Důležité je slovo některými: nemáte (zpravidla) právo daný software jakýmkoliv způsobem měnit, dále jej šířit (ať už v původní nebo pozměněné verzi).

Pod tímto modelem je šířena valká část známých aplikací, typicky například operační systém Microsoft Windows, kancelářský balík Microsoft Office a další.

Druhým modelem je „open source“, někdy též nazývaný svobodný nebo otevřený software. Open source programy jsou většinou (ne nutně) šířeny zdarma, ale hlavní změnou proti předchozímu je, že je každému volně dostupný zdrojový kód programu a máte právo program dále upravovat a šířit jeho původní i vámi upravenou verzi.

Pravděpodobně nejznámějším produktem, který je šířen jako open source, je operační systém Linux. Z aplikací běžnému uživateli bližších je to například webový prohlížeč Mozilla Firefox nebo kancelářský balík Open Office.

Proč to ti lidé dělají?

Motivace autorů, kteří používají closed source model je vcelku jasná: něco vyrábějí, za nějakou cenu prodávají a snaží se bránit tomu, aby to jiní dělali neoprávněně za jejich zády.

S motivací autorů open source je to trochu složitější, ale je nutné se s obvyklými důvody seznámit, pokud chceme do problematiky proniknout.

Přece to nevyhodíme, aneb možná to budou chtít aspoň zadarmo, když už se nám to nepodařilo prodat

S trochou škodolibosti zde prezentuji jako první důvod, který ze stádia klinické smrti přivedl zpět k životu dvě vlajkové lodi open source: Mozillu a Open Office.

Příběh vzestupu a pádu společnosti Netscape Communications a jejího webového prohlížeče Netscape je myslím dostatečně známý. V době, kdy se tržní podíl jiných prohlížečů než Internet Exploreru pohyboval na hranici statistické chyby, se společnost Netscape Communications (resp. AOL, která ji koupila) vzepjala v předsmrtné křeči k do té doby nevídanému výkonu: do té doby žárlivě střežený zdrojový kód svého prohlížeče otevřela a vydala všanc veřejnosti. Sázka vyšla a Netscape (pod značkou Mozilla) vstal z mrtvých a znovu se stal hráčem, s nímž je třeba počítat.

Obdobnou historii má za sebou i Open Office: Společnost Sun Microsystems se poměrně dlouhou dobu snažila prodávat kancelářský balík a konkurovat Microsoft Office. Moc se jí to nedařilo a proto udělala obdobný krok jako Netscape. A Open Office ožil a rozšířil se.

Z poslední doby je možno zmínit pokus téže společnosti obnovit notně zašlou slávu operačního systému Solaris otevřením i jeho zdrojového kódu. Na hodnocení výsledků je ještě příliš brzy, ale zatím se zdá, že v tomto případě už nepomůže ani živá voda v podobě svobodného software. Reakce vývojářů je jen vlažná.

Podívejme se na příčiny úspěchu Mozilly a Open Office. Hlavní trik byl v tom, být ve správnou dobu na správném místě. V době uvolnění zdrojového kódu Netscape v podstatě neexistovala žádná rozumná alternativa k Internet Exploreru. Který někdo používat nechtěl, jiný nemohl, třeba protože na jeho operačním systému nefungoval. Totéž se týká Open Office: Před jeho příchodem se o konkurenci Microsoft Office téměř nedalo hovořit a mimo jím podporované platformy (Windows a MacOS) to byla bída s nouzí.

Co tímto krokem společnosti Netscape/AOL a Sun získaly? Především popularitu a dobrou pověst. Zbavily se též zodpovědnosti za osud produktu, do jehož vývoje sice investovaly velké peníze, ale nebyly je nijak schopny dostat zpět a zajistit pro tento produkt další rozvoj a podporu.

Mohu jenom odhadovat, že jistou roli v tom hrálo i škodolibé uspokojení, že tím alespoň trochu naštvou Microsoft, když už ho nemohou porazit.

Když chceš, aby něco fungovalo pořádně, udělej si to sám

Zatímco většina uživatelů hledí na počítač jako na černou skříňku, která holt něco umí a něco ne, existuje skupina lidí, která věci vidí jinak. Mají velmi přesnou představu o tom, jak by měl vypadat software, který by jim vyhovoval. Jak by měly vypadat jeho funkce, jeho ovládání, jeho všechno.

Jednoho krásného dne se tedy naštvou, a hnáni především frustrací si ten software napíšou, brblajíce si přitom pod vousy něco jako „co si člověk neudělá sám, to nemá“. Tento postup je častý u malých, takříkajíc jednomužných programů. Webovou galerii napíše schopný programátor za jedno volné odpoledne, diskusní server za dvě a docela schopný mail server za pár měsíců. Komplexní databázový systém už takhle nevyvinete.

Jak jsem již byl pravil, přesně toto je případ geneze většiny mých open source programů. Vznikly tak, že jsem se usilovně snažil najít nějaký program, který by vyhovoval mým požadavkům, ale nic takového se mi prostě nepodařilo objevit.

Výsledkem takového pohnutí nutně nemusí být svobodný software. Řada autorů se po dokončení díla plácne do čela a nazná, že by se to mohlo třeba i podařit prodat, a pokusí se o to.

Pro signifikantní část těch ostatních (včetně mne) je účelem vytvoření daného programu uspokojení vlastních potřeb. Cokoliv dalšího – například finanční zisk z případného prodeje – je něco navíc. Pokud naznám, že daný SW je sice použitelný, ale želbohu neprodejný, klidně ho dám k dispozici širému světu. Psal jsem ho pro sebe, a pokud se bude hodit ještě někomu dalšímu, tak ať si ho pro mne za mne vezme.

K tomu se vážou další činnosti povahy obchodní a právní. Pokud někomu prodám nějaký software, jsem zpravidla povinen ho udržovat a mám přinejmenším morální povinnost ohlížet se na přání uživatele, pokud se týče jeho dalšího vývoje či nových funkcí. Pokud dám program k dispozici zdarma, mohu se těchto neradostných konsekvencí úspěšně zbavit: mně se to líbí takhle a pokud vám ne, přepište si to nebo táhněte do háje. A vůbec, darovanému koni na zuby nehleď.

To se to píše, za cizí peníze

Pokaždé, když někdo přijde s objevným nápadem, že by státní správa měla používat open source programy, a to pokud možno povinně, ironicky přizvukuji. Však jsme si ten svobodný software z velké části také zaplatili.

Velká část vývoje a distribuce open source aplikací leží na bedrech lidí, kteří jsou placeni z peněz daňových poplatníků. Typicky se shromažďují na vysokých školách.

Často je software, nebo jeho jádro, výsledkem výzkumného projektu či podobné aktivity.

Software vám dáme zadarmo a odrbeme vás na službách

Pořizovací cena programového vybavení je – zejména v případě rozsáhlejších informačních systémů – jenom vcelku malou částí všech nákladů. Na celkových nákladech na vlastnictví (TCO – total cost of ownership) se podepisují zejména položky jako je správa systému či jeho údržba.

Byla vypracována celá řada studií, jejichž cílem je zodpovězení otázky, zda jsou z hlediska TCO výhodnější systémy open source nebo closed source. Renomované konzultační firmy nejsou ve svém úradku jednotné – pravděpodobně na základě toho, kdo je právě platí. Užitečnost jejich vzájemně si protiřečících zpráv spočívá především v tom, že poskytují dostatek argumentační munice pro podporu jakéhokoliv názoru.

Jest nicméně skutečností, že existuje celá řada firem, které ochotně dávají svůj software zdarma a očekávají, že budou vydělávat na souvisejících službách. Obvykle dobře informované zdroje říkají, že se to několika z nich dokonce i daří.

Brave new world a slova psaná s velkými písmeny na začátku

Nejhalasnější část open source komunity používá při argumentaci velkých slov s velkými písmeny na začátku. Nejoblíbenější jsou: Svoboda, Otevřenost, Zdrojový Kód a Bezpečnost. Možná se zde projevuje můj přílišný cynismus, ale zdá se mi, že s výjimkou několika extrémních případů platí nepřímá úměra mezi halasností projevu a skutečně odvedenou prací.

Kromě toho, pro praktický život je ideologie většinou příliš svazující – což nepochybně potvrdí ti, kdo pamatují léta reálného socialismu. Ano, v ideálním světě by se pro výměnu dokumentů měly používat otevřené a nezávislé formáty, v praxi vám to stejně všichni pošlou ve Wordu.

(pokračování zde)

Titulek:
Text komentáře:
Vaše jméno:
Váš e-mail: (nebude zveřejněn)

WWW stránka:
Opište text z obrázku:
odpovědětodpovědět Gravatar

Výborný článek

15.6.2005 7:14:0415.6.2005 7:14:04 AlexAlex 212.65.251.---

Gratuluji a tiše Vám závidím tu skvělou vyjadřovací schopnost.

odpovědětodpovědět Gravatar

Souhlas

15.6.2005 9:28:1515.6.2005 9:28:15 JirkaJirka 195.113.116.---

Nemám rád jakékoli fanatiky a ani ty s "opensourcovým božstvem". Většina z nich se totiž potřebuje jenom proti něčemu vymezit, jedno jestli proti třídnímu nepříteli nebo MS. Jinak open source je velmi zajímavý fenomén, rozhodně plnohodnotná alternativa pro ty, co říkají, že musí krást sw jenom proto, že je komerční sw předražený. Nemusí... ne-mu-sí :-)

odpovědětodpovědět Gravatar

webkamera

15.6.2005 9:32:3415.6.2005 9:32:34 altalt 195.47.107.---

prosim te uz si natoci tu webkameru - uz to tyden cuci do knizek

odpovědětodpovědět Gravatar

microsoftí formáty .o)

ad "stejně vám to pošlou ve Wordu"

máš pravdu, ale svého odesílatele si můžeš vychovat - pokud po mně někdo něco chce a pošle mi .doc, poprvé ho upozorním, potom navždy ignoruju.

Díkybohu se mi stává opravdu jen výjimečně, že otvírám .doc, protože něco od někoho potřebuju já. Otvírat OOo na macu je totiž strašná pruda.

odpovědětodpovědět Gravatar

RE: microsoftí formáty .o)

16.6.2005 9:48:4216.6.2005 9:48:42 TDTD 84.242.95.---

To si asi s moc lidma nedopisujes :o) A nebo se pohybujes v nejake pomylene komunite - VS studenti, programatori a podobne. Az nekdy budes muset z titulu funkce jednat s ruznymi marketingovymi asistentkami a podobnou verbezi, rychle te ty idealy prejdou...

odpovědětodpovědět Gravatar

RE: microsoftí formáty .o)

17.6.2005 23:12:5817.6.2005 23:12:58 jirkajirka 212.80.67.---

Vychovat odesílatele? No, myšlenka je to pěkná, taky bych to chtěl umět. Ale ne každého lze přesvědčit a ne každého lze ignorovat. A někdy nezabírá ani argument, že *.doc neakceptuji kvůli riziku virů. Ale přece máme Antiword a wvWare a xlHtml, takže OpenOffice člověk kvůli přečtení pár řádků startovat většinou nemusí.

odpovědětodpovědět Gravatar

RE: microsoftí formáty .o)

Mno, argument rizika virů mi přijde poněkud pomýlený. Pokud se nemýlím, tak už několik verzí jsou veškeré programy Office nastaveny tak, že u dokumentů makra nespouštějí - a kdo si je explicitně povolí... Inu kdo chce kam, pomozme mu tam.

odpovědětodpovědět Gravatar

RE: microsoftí formáty .o)

25.6.2005 8:46:1825.6.2005 8:46:18 NenuferNenufer 81.0.224.---

Máš zjavne šťastie na užívateľov, keď budeš 2 hodiny dumať na rozhodeným formátom vo Worde a nakoniec zistíš, že užívateľ na základe informácie že dokument =.doc prepísal natvrdo .txt na .doc pochopíš, že niektorí užívatelia sú nevychovateľný :-)

Líbí se mi to. Naprosto v kostce uceleně vyjádřený názor ...

odpovědětodpovědět Gravatar

OpenSource = inspirace pro ClosedSource

17.6.2005 15:07:0117.6.2005 15:07:01 AlexAlex http://www.cheese.czhttp://www.cheese.cz ---.71.broadband2.iol.cz

Zajímavý článek, víceméně souhlasím. Nepovažoval bych OpenSource za konkurenci licencovaného softwaru, ale jen jako vhodný doplněk.

Vždy't většina placených programů se inspiruje právě u OpenSource (for ex. Firefox & IE 7.0).

odpovědětodpovědět Gravatar

RE: OpenSource = inspirace pro ClosedSource

Já si myslím, že open source a closed source se inspirují vzájemně. Tedy lépe řečeno, že se samozřejmě programy inspirují vzájemně bez ohledu na licenci. Typicky je to tak, že komerční SW vytváří interface a open SW technologii.

odpovědětodpovědět Gravatar

Nepřesnosti (a možná věc pohledu)

17.6.2005 19:30:2517.6.2005 19:30:25 jirkajirka 212.80.67.---

Pěkný, ale s některými tvrzeními bych trochu nesouhlasil: StarOffice prodávala dlouho firma StarDivision (nebo tak nějak - původní autor) a jestli se nepletu, tak Sun to rovnou kupoval s úmyslem to zveřejnit. Nemám pocit, že by se to prioritně chtěl pokoušet prodávat.

Že před zveřejněním OpenOffice.org nebyl kromě MS Office žádný použítelný kancelářský balík je taky podle mě dost krátkozraký názor. Řekl bych, že (komerční) unixový Applixware (běžel i na Linuxu) byl funkčně minimálně srovnatelný, technicky v některých ohledech byl mnohem dále, než jsou současné OO.o nebo MSO (byl opravdu optimalizovný na to, aby dobře a bezbolestně fungoval na X-terminálech atd.). Pravda, s lokalizací to bylo slabší a než se stačilo něco rozběhnout, tak ho potopil Sun s OO.o.

Jinak si myslím, že je v pořádku, když státem podporované instituce produkují open source programy. Ono všechno vyvíjet pořád dokolečka znovu (protože propietární řešení odjinud by se muselo koupit, na což nemusí být peníze, nebo nejde pro daný účel upravit) není zrovna efektivní a nákup komerčního SW není taky všelék (komerční SW se píše zpravidla pro řešení existujících problémů, takže pro výzkum často nemusí stačit). Nemluvě o tom, že když se za státní peníze (byť spousta výsledků akademické práce vzniká ve volném čase a těžko se dá mluvit o tom, že by to někdo zaplatil) něco udělá, tak by k tomu měli mít poplatnící taky přístup, ne? A pokud my tu používáme věci placené např. americkými daňovými poplatníky (PETSc, MPICH, BRL-CAD,...), tak oni snad mají morální právo mít přístup k našim věcem. NASA taky zveřejňuje mraky užitečných věcí a je to považováno za naprosto přirozené.

odpovědětodpovědět Gravatar

RE: Nepřesnosti (a možná věc pohledu)

Pokud se týče Open Office, je možné že to co píšete je pravda - zase tak moc se o to nezajímám. Nic to ovšem nemění na základní premise "když to nejde prodat, dám to aspoň zadarmo".

Pokud se týče ApplixWare, mezi parametry "použitelnosti" zahrnuji jako poměrně důležitý parametr reálné rozšíření a používání. Není mi známo, že by ApplixWare došel něčeho takového.

odpovědětodpovědět Gravatar

RE: Nepřesnosti (a možná věc pohledu)

17.6.2005 22:55:2117.6.2005 22:55:21 jirkajirka 212.80.67.---

Applixware byl unixovou aplikací, myslím, že port na Windows ani nikdy neexistoval (ono by to ani nemělo smysl, protože tehdy tam kvůli omezením operačního systému nebylo možné využít jeho předností), takže to může působit dojmem, že nebyl moc rozšířený. Ale na unixech byl, dle mého názoru, rozšířený dost (zejména pokud se přihlédne k faktu, že drahá unixová stanice se obvykle nekupuje pro psaní textů a věc tohoto typu je tam tedy spíše na škodu) a reálně se používal.

Nechápu souvislost mezi použitelností a rozšířeností. To by se pak dalo říct, že veškerý SW třeba pro Amigu taky nebyl použitelný, protože kromě Amig se nikam dál nerozšířil, ne?

A ještě jedna věc: "Velká část vývoje a distribuce open source aplikací leží na bedrech lidí, kteří jsou placeni z peněz daňových poplatníků. Typicky se shromažďují na vysokých školách." Ale ti lidé nedostávají peníze daňových poplatníků za vývoj open source (leda, že by to dostali - např. od jiné státní instituce - za úkol), ale zpravidla (aspoň to platí o těch, které znám) to dělají ve svém volné čase a zadarmo. A pokud nějaký SW vznikne jako (zpravidla vedlejší) produkt při výzkumu, tak je snad férové, že ho dají k dispozici veřejnosti, ne? Nebo je užitečnější, když se sepíše mnohastránková zpráva o tom jakou skvělou metodu jsme vymysleli (ať je to z jakékoli oblasti), odešle se to zadavateli, založí se to a na věky zapomene?

odpovědětodpovědět Gravatar

RE: Nepřesnosti (a možná věc pohledu)

Pokud se nejedná o vyloženě specializovanou aplikaci, považuji rozšířenost za velkou část použitelnosti. Protože v takovém případě je jednou z podminek použitelnosti obecná přijímanost dané technologie dost zásadní. A teď nemám na mysli *jenom* objecnou přijímanost datových formátů, ale třeba i dostupnost šablon, doplňků (a obecně dalších řešení), školení, literatury, dalších uživatelů kteří pomohou atd.

Ohledně open source za peníze daňových poplatníků: já jsem sice konstatoval existující skutečnost, ale z toho (doufám) nijak nevyplývá, že proti tomu něco mám. Ba právě naopak!

Hlavní myšlenka tohoto dílu mého povídáná je o tom, že podle mého názoru je pouze menšina open source vývojářů vedena k volbě licence "ideologickými" pohnutkami. A že dívat se na hnutí open source tímto způsobem vede k dost nesmyslným závěrům.

Docela pěkný *instalační* balík názorů a dobře napsaný. Víceméně lze i s tím souhlasit - OS je skutečně z drtivé většiny dotován buď ze souvisejících služeb velkých společností nebo jde o technologie určené k ladění ve skutečném světě (a přinášející výrazné úspory ve vývoji komerčních projektů). OS už dávno není prací nadšenců, i když to jejich komunity nerady slyší. Nicméně - nic jim to neubírá na kvalitě, jen povyšování OS na božstvo mi taky už občas leze krkem. Ani s neuvědomují, že tím poskytují medvědí služby.

odpovědětodpovědět Gravatar

reakce

26.6.2005 19:47:2726.6.2005 19:47:27 ernieernie ---.eurotel.cz

Nejsem zastáncem ani jednoho směru, ale, pokud budu chtít mit SW legálně, musím počítat s tím , že si na sebe vydělá, pokud ne, používám OS produkty.

Trošku se snažím o grafiku - používám GIMP , pokud budu dělat úpravy pro prepress použiju Photoshop, protože toho umí víc,hlavně CMYK, a vydělá si na sebe. Open office je pro většinu běžných uživatelů dostačující, Mozilla taky, mě PC běží na Linuxu, ale z používání Windows taky nejsem v křeči.